Veelgestelde vragen

over elektrisch rijden

16 sep 2019 - 12:46

Opel zet de komende jaren vol in op elektrificatie van het modellen aanbod. Opel is klaar voor de toekomst. Rondom elektrisch rijden beantwoorden we hieronder de meestgestelde vragen en bespreken we de fiscale voordelen. Heeft u na het lezen van dit bericht nog vragen, kunt u altijd contact met ons opnemen of binnenstappen in de showroom.

Hoe werkt een elektrische auto?

U zou het misschien niet verwachten, maar de aandrijflijn van een elektrische auto is een stuk simpeler dan die van een brandstofauto. Een elektrische auto heeft één, twee of soms zelfs vier elektromotoren. Een elektromotor is veel compacter, lichter, stiller en efficiënter dan een brandstofmotor. De omwentelingen in de motor worden door een omvormer van gelijkstroom naar wisselstroom omgezet. Dankzij een traploze krachtoverbrenging naar de wielen is er geen versnellingsbak nodig. De benodigde energie halen de elektromotoren uit een accupakket dat vaak in de bodemsectie van een auto verwerkt zit.

Hoe werkt opladen?

Om te laden met een elektrische auto heeft u een laadpaal, kabel en een laadpas nodig. Met een laadpas kunt u zich identificeren bij uw laadpaal thuis of bij een publieke paal. De laadpas geldt ook als betaalpas bij publieke laadpalen.

Zijn mijn aansluiting en meterkast geschikt voor een laadpunt?

U kunt de specificaties van uw hoofdaansluiting opvragen bij uw netbeheerder. De installateur kan dan beoordelen of de meterkast wel of niet voldoet, wat bij meterkasten van na 1970 vrijwel altijd het geval is. Een thuislader met een vermogen van 3,7 kW kan vrijwel altijd zonder extra ingrepen geplaatst worden. Door de thuislader te koppelen met de “slimme meter” van de netbeheerder, is het door middel van een speciale voorziening (“load balancing”) mogelijk om een thuislader met een groter vermogen (tot 7,4 kW) te gebruiken, zonder risico van overbelasting. 

Hoe kan ik de laadkosten bij mijn werkgever of eigen bedrijf declareren?

U hoeft de stroomkosten voor thuisladen niet handmatig te declareren. U kunt dit eenmalig regelen bij uw laadpartner. Alle kosten die via uw laadpas worden geregistreerd (elke keer wanneer u thuis oplaadt), worden door uw laadpartner automatisch in rekening gebracht bij uw werkgever of eigen bedrijf. Vervolgens wordt de overeengekomen vergoeding voor dit gebruik door uw laadpartner bijgeschreven op uw privérekening. Voor lease-rijders worden de stroomkosten voor de laadsessies thuis doorgaans elke maand automatisch gedeclareerd bij de werkgever of de leasemaatschappij. Uw leasemaatschappij kan u hierover verder informeren. Wanneer u uw auto thuis oplaadt, is het aanbevolen om uw maandtermijn bij de energieleverancier te verhogen, zodat u achteraf, bij de eindafrekening, niet voor verrassingen komt te staan.

Kan ik mijn laadpas bij elke paal gebruiken?

De meeste laadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn ook laadpassen die geschikt zijn voor het netwerk in de hele Benelux of heel Europa. Let er bij het aangaan van een abonnement altijd goed op of u de pas kunt gebruiken in alle landen waar u verwacht te komen. 

Waar en hoe kan ik laadpunten vinden?

Het navigatiesysteem van de elektrische Opel modellen geven aan waar de laadpunten op uw route zich bevinden. Daarnaast kunt u de laadpunten vinden via de myOpel app of de app van uw laadpartner. 

Hoe gemakkelijk is het om in het buitenland te laden?

Het Europese netwerk van laadpalen wordt constant uitgebreid. De dichtheid van dit netwerk verschilt echter van land tot land en is in sommige landen, zoals Frankrijk en Duitsland al uitstekend. Bij een buitenlandse reis is het aan te raden om vooraf te kijken waar u kunt opladen en uw reis iets meer te plannen, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Een kaart met de actuele oplaadpunten in Europa vindt u hier.

Kan iemand mijn stroom stelen terwijl mijn auto bij een publiek laadpunt wordt opgeladen?

De oplaadpunten zijn goed beveiligd. Om toegang te krijgen tot een laadpunt, moet u zich eerst met uw laadpas identificeren. Pas als de laadpaal uw pas herkent, wordt het stopcontact ontgrendelt en kunt u de stekker aansluiten. Het laden begint pas wanneer de stekker op de juiste wijze is bevestigd. Mocht iemand tijdens het laden de stekker uit de auto of het laadpunt trekken, dan stopt het laadproces onmiddellijk.

Wat is load-balancing?

Load Balancing, zorgt ervoor dat de huisaansluiting tijdens het laden van een elektrische auto niet overbelast wordt. Door samenwerking met de “slimme meter” wordt de beschikbare stroom verdeeld over alle apparaten die stroom vragen. Dit maakt het voor particulieren mogelijk om zonder een kostbare verzwaring van de netaansluiting, thuis een laadpunt te installeren met een hoger vermogen, waardoor de auto sneller kan opladen. Voor zakelijke gebruikers maakt Load Balancing het mogelijk meerdere laadpunten te installeren, zonder ingrijpende aanpassing van de elektrische installatie.

Is elektrisch rijden iets voor mij?

Om te komen tot een goede financiële afweging, moet u naast de aanschafprijs van een elektrische auto ook kijken naar de totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur. Een elektrische auto heeft namelijk ook een financieel voordeel ten opzichte van een reguliere brandstofauto. Zo kent de elektrische auto lagere energiekosten, onderhoudskosten en profiteren eigenaren van elektrische auto’s van (tijdelijke) fiscale voordelen: lagere MRB (motorrijtuigenbelasting) en lagere BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen).

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren en doet dat met een aantal belastingvoordelen voor zowel particulieren, werknemers, werkgevers als lokale overheden. 

MIA
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Nieuwe, volledig elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km komen in aanmerking voor 27% MIA. Ook laadpalen kunnen in deze investeringsregelingen meegenomen worden. 

BPM
De CO2-uitstoot in gram/km bepaalt de bpm die u voor uw personenauto betaalt. Bpm is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Geen CO2 uitstoot, geen BPM! Dat betekent dat volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. 

MOTORRIJTUIGENBELASTING
Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt onder meer af van het soort motorrijtuig, het gewicht van het motorrijtuig en het soort brandstof. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor vrijstelling of een bijzonder tarief. Heeft uw motorrijtuig alleen  een elektromotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting.

4% BIJTELLING IN 2019
Wanneer u een auto leaset moet u belasting betalen, de zogenaamde bijtelling. De bijtelling is een percentage van de fiscale waarde van de auto. In 2019 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 4% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Het verlaagde percentage van 4% geldt voor volledig elektrische auto's tot een cataloguswaarde van € 50.000.  Dit percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.

SUBSIDIES
Er zijn vaak ook regionale subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar bij uw gemeente of provincie. Klik hier voor meer informatie.

Wat kost laden?

De laadkosten van een elektrische auto bepaal je door de elektrische kosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn € 0,25/kWh. De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWh. Dit betekent dat de elektriciteitskosten 3,5 cent per kilometer zijn.

Welke typen elektrische auto's zijn er en wat is het verschil?

Er zijn vier typen auto’s die geheel of deels elektrisch rijden:

  1. Volledig elektrisch (EV): Voertuigen met uitsluitend een elektromotor die geen schadelijke stoffen uitstoten tijdens het rijden. Afhankelijk van het gekozen model bedraagt het rijbereik tussen de 150- en 550 kilometer. Ontdek de volledige elektrische Opel Ampera-e en Corsa-e.
  2. Range Extender (E-REV): Voertuigen met een elektromotor en range extender rijden ook volledig op stroom. Echter is er een kleine brandstofmotor aan boord voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kunt u de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Een range extender-auto zul je dus wel degelijk moeten tanken. De Opel Ampera, voorloper van de nieuwe Ampera-e, is een voorbeeld van een elektrische auto met een range extender. 
  3. Plug-in hybrides (PHEV): Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer de accu’s aan het stopcontact wordt geladen, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kan met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden. Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder. Ontdek de plug-in hybride Opel Grandland X Hybrid4.
  4. Full-Hybrid (HEV): Een elektromotor werkt samen met een verbrandingsmotor voor meer vermogen en een lager verbruik. Een HEV hoeft niet opgeladen te worden, maar laadt zichzelf op door het terugwinnen van remenergie.

Mag ik een EV slepen?

Doorgaans mag dit niet. Een elektrische auto beschikt niet over een koppeling en de versnellingsbak heeft vaak één vaste overbrenging die geen neutraal stand kent. De elektromotor in een elektrische auto is vaak direct verbonden met de wielen door middel van tandwielen. Gaat u een elektrische auto slepen dan is de kans aanwezig dat de hele aandrijflijn meedraait tijdens het slepen waardoor schade kan optreden. Raadpleeg het instructieboekje van uw elektrische auto om te zien of het voertuig gesleept mag worden. 

Hoe lang duurt het opladen?

Hoe snel een elektrische auto weer opgeladen is, hangt af van het type laadpunt, de accu en type oplader in de auto.  Het daadwerkelijke laadvermogen wordt bepaald door de auto. De auto vraagt bij het laadpunt een bepaald vermogen aan en het laadpunt zal dit proberen te leveren. Bij sommige laadpunten kan het zijn dat de auto meer vraagt dan het punt kan leveren. Dit is geen probleem: de auto kan altijd met minder vermogen geladen worden, maar nooit met meer dan de boordlader aan kan.

Er zijn 2 manieren om een elektrische auto op te laden:

1. 'Regulier' opladen
Iedere EV kan opgeladen worden aan een regulier laadpunt. Deze laadpunten staan aan thuis, op het werk, openbare parkeerplaatsen en bij bijvoorbeeld restaurants en hotels. De laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.

2. Snelladen 
Snelladen wordt in principe alleen maar onderweg gedaan en staan vaak langs snelwegen en andere hoofdwegen. De laadvermogens bij snelladen kunnen bij moderne EV's oplopen tot 175 kW. Dat betekent in de praktijk dat je binnen korte tijd je reis weer kunt vervolgen. Waarom dan niet altijd snelladen? Een snellaadpunt is  duurder dan een normaal oplaadpunt. Ook is er een duurdere netaansluiting nodig. De installatiekosten voor een snellaadpunt lopen dan al snel op. Voor thuis is snelladen dus niet echt een optie en vaak ook niet nodig omdat de 's nachts kan worden opgeladen.  

Lever je in op ruimte bij een elektrische auto?

Nee, er hoeft geen ruimte ingeleverd te worden door de elektrische aandrijflijn of door het accupakket. Het accupakket is in de bodem of onder de achterbank van de auto verwerkt, zodat dit niet ten koste gaat van de ruimte in de auto. 

Kan je een caravan trekken met een elektrische auto?

De meeste elektrische auto's zijn niet ontworpen voor het trekken van een aanhanger of caravan. Een dergelijke belasting zou de efficiëntie van een elektrische auto drastisch verminderen en het bereik verkleinen. Daarbij speelt ook vaak het gewicht van een elektrische auto een rol om geen aanhanger of caravan te kunnen trekken. De overgrote hoeveelheid aan kinetische energie die bij het remmen of loslaten van het gaspedaal door de auto en de aanhangwagen/caravan samen wordt gecreëerd, zou bovendien de aandrijflijn kunnen beschadigen.

Er komen echter steeds meer volledig elektrische auto’s op de markt die wel een caravan of aanhangwagen kunnen trekken. Voorlopig is dit alleen nog aan enkele modellen voorbehouden, maar dit zal in de toekomst vermoedelijk veranderen. Voor plug-in hybride auto’s is dit vaak minder een probleem.

Hoe schoon is een elektrische motor?

Volledig elektrische auto’s, zoals de Opel Ampera-e en nieuwe Corsa-e,  stoten tijdens het rijden geen CO2, stikstof en fijnstof uit. Hiermee leveren ze een belangrijke bijdrage aan een schoner milieu. Dit positieve effect is natuurlijk het grootst wanneer de batterij wordt opgeladen met groene stroom. Elektrische auto's zijn ook uitzonderlijk stil. Dit effect is het grootst in de bebouwde omgeving, bij lage snelheden.

Tijdens het produceren van het accupakket komt echter wel CO2 vrij. Datzelfde gebeurt bij de stroomwinning. Wel is deze hoeveelheid afhankelijk van hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Bij zonne- of windenergie wordt er bijvoorbeeld minder CO2 uitgestoten dan bij kolencentrales.

Wat is het verschil tussen een één fase en drie fasen? 

Voor een gewone 230V eenfase-wissel-spanning uit het stopcontact komen er twee kabels het huis binnen: een fasedraad en een nuldraad. De spanning van het stopcontact is het verschil tussen deze twee draden. Bij een driefasen-aansluiting zijn er vier kabels: een nuldraad en drie fasedraden. Het sinuspatroon op de driefasedraden is telkens 120 graden verschoven, waardoor ze elkaar qua piek mooi opvolgen. We noemen een driefasen-aansluiting ook wel een krachtstroomaansluiting. 

Wat is WLTP?

Sinds 1 september 2018 heeft de WLTP-testprocedure (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) de tot dan toe gebruikte NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle) volledig vervangen. Omdat de WLTP-testritten onder meer realistische omstandigheden worden uitgevoerd, is het elektrische bereik in veel gevallen lager dan in de voormalige NEDC-meting. Het bereik in de dagelijkse praktijk zal uiteraard zowel verschillen van het bereik volgens WLTP en NEDC, omdat het werkelijke bereik beïnvloed wordt door de weg- en weersomstandigheden, de rijstijl en de belading van de auto.

Is een elektrische auto op te laden via het stopcontact?

Als de elektrische auto beschikt over een laadsnoer met een huishoudaansluiting, kan je de auto via een regulier stopcontact opladen met 2,3kW. Het gaat alleen niet snel. Daarom wordt een speciale wallbox geadviseerd. 

Hoe lang gaat een accupakket mee?

In principe gaat een accupakket een heel autoleven lang mee. De prestaties van de accu kunnen variëren door de weersomstandigheden, het gebruik van systemen in de auto zoals de airco en uw eigen rijstijl. De leeftijd van de accu heeft hierbij in principe geen invloed.  U krijgt bij Opel standaard 8 jaar fabrieksgarantie op de accu of tot maximaal 160.000 kilometer. Het is niet mogelijk om de batterij (in delen) te vervangen.

Is een elektrische auto geschikt voor langere afstanden?

Ja, al is het wel goed om van tevoren uit te zoeken of u onderweg en op uw bestemming de beschikking heeft over een DC-snellader. De actieradius van elektrische auto's wordt ook steeds groter waardor het gemakkelijker wordt om langere afstanden te rijden en minder vaak te laden. 

Waarom wordt laadtijd vaak tot 80% aangegeven?

Het opladen van een accu is geen lineair proces. Dit heeft te maken met het materiaal waarvan de accu gemaakt is, wat in de meeste gevallen Lithium-ion is. Tussen 20 en 80% accucapaciteit laadt deze accu het snelst op, boven de 80% gaat echter langzamer. Daarom wordt er geadviseerd om in de meeste gevallen tot 80% op te laden.

 

Heeft u een vraag?