Sportmachine voor liefhebbers

Insignia GSi maakt het verschil

De nieuwe Opel Insignia GSi is een supersportieve sedan voor wie houdt van iets bijzonders: scherper vormgegeven, een nog preciezer onderstel en nog efficiëntere techniek. Dit is een rijdersauto voor optimaal rijplezier op elk soort weg. Het bijzonder dynamische onderstel, de ongelofelijke hoeveelheid grip en de vierwielaandrijving zorgen niet alleen voor een geweldige rijervaring, maar ook voor optimale veiligheid. De nieuwe automatische achttraps transmissie is te bedienen via schakelpeddels achter het stuur, voor een nóg actievere beleving.

Kenmerkend voor de nieuwe generatie Insignia is de combinatie van lichtgewicht design, een laag zwaartepunt en het vermogen van de tweeliter turbomotor. Dat resulteert in een uitstekende balans en een dito vermogen-gewichtsverhouding. Met grote, verchroomde luchtinlaten aan de voorzijde en een fraaie achterspoiler voor de nodige neerwaartse druk op de achterwielen, heeft de Insignia GSi de uitstraling die bij zijn prestaties past. De met leder beklede sportstoelen die speciaal voor de GSi zijn ontwikkeld, het met leder beklede sportstuur en de aluminium pedalen zijn de finishing touches.

Zoals gebruikelijk bij Opel, is de Insignia tot in het uiterste verfijnd. Daardoor is de GSi de meest efficiënte Insignia ooit, maar onderscheidt hij zich dynamisch toch ook van de eveneens dynamische Insignia Grand Sport. Met zijn superieure grip en haarscherpe onderstel is hij snel en maakt hij zich populair bij liefhebbers van sportieve sedans.

“De nieuwe Insignia GSi is op de Nordschleife van de Nürburgring duidelijk sneller dan de Insignia OPC van de vorige generatie”, benadrukt Volker Strycek, Opels Director Performance Cars & Motorsport. Dat is mede te danken aan het feit dat de GSi 160 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Insignia OPC 2.8 V6 Turbo. “Het is de combinatie van minder gewicht, vooral op de vooras, een lager zwaartepunt, de gemakkelijke besturing, het grote vermogen over een breed toerengebied en optimale tractie waardoor de Insignia GSi zo snel is”, aldus een enthousiaste Strycek. “Dat is pure efficiëntie. De uitstekende grip maakt hem bijzonder geschikt voor wegen als de oude Nürburgring en het biedt zowel rijplezier als extra veiligheid op de openbare weg.”

De Nürburgring, het zwaarste circuit ter wereld

Het onderstel van de Opel Insignia GSi is op de Nürburgring tot het uiterste verfijnd. Op het legendarische circuit in de Eifel heeft Opel een ontwikkelingscentrum voor zijn sportieve modellen. Opels ingenieurs hebben op het veeleisende circuit een geheel nieuw onderstel ontwikkeld voor de Insignia GSi. Door zijn kortere veren staat de Insignia GSi een centimeter lager op het wegdek. Speciale schokdempers beperken de bewegingen van de carrosserie tot een minimum. De krachtige Brembo-remmen met vier zuigers en de toch al directe besturing zijn eveneens aangepast. De Insignia GSi is standaard uitgerust met het FlexRide-onderstel – de instellingen van schokdempers en besturing worden daarmee in een fractie van een seconde aangepast aan de omstandigheden. De besturingsunit regelt ook de instellingen van het gaspedaal en het schakelmoment van de automatische achttraps transmissie. De bestuurder heeft de keuze uit drie programma’s: Standard, Tour en Sport. Afhankelijk van de gekozen modus reageren de besturing en het gaspedaal nog sneller. Specifiek voor de GSi is de Competition-modus, die te activeren is met de ESP-knop. Met twee keer indrukken van deze knop is de tractiecontrole uitgeschakeld en kunnen gevorderde bestuurders driften met de Insignia GSi. Perfect voor snelle rondes op de Nordschleife.

Het sportonderstel, ontwikkeld voor en met de Michelin Pilot Sport 4 S-banden – die extra veel grip bieden – en de 20-inchwielen zorgen ervoor dat de Insignia GSi aan het asfalt kleeft als een bloedzuiger. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de standaard vierwielaandrijving met torque vectoring. Dit systeem is uniek in dit segment. Het technisch vooruitstrevende systeem omvat twee koppelingen op de achteras – in plaats van het conventionele differentieel. Daarmee kunnen de achterwielen – afhankelijk van de omstandigheden – afzonderlijk en in een fractie van een seconde van extra koppel worden voorzien. Daarmee wordt onderstuur – wanneer de voorwielen naar de buitenkant van de bocht glijden – vrijwel volledig onderdrukt. Met andere woorden: de Insignia GSI volgt ook in opeenvolgende bochten precies de lijn die de bestuurder kiest met insturen.

De sportieve Opel Insignia GSi wordt aangedreven door een indrukwekkende viercilinder tweeliter turbobenzinemotor die efficiency combineert met prestaties. De motor levert maar liefst 191 kW (260 pk) en 400 Nm trekkracht. Het brandstofverbruik volgens de NEDC-cyclus bedraagt in stadsverkeer 11,2l/100 km, op buitenwegen 7,1 l/100 km en het gecombineerde verbruik ligt op 8,6 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 197 g/km. De motor is gekoppeld aan een geheel nieuwe automatische achttraps transmissie. De bestuurder kan desgewenst ook zelf schakelen met de schakelpeddels aan het stuurwiel. Voor de automatische modus van de transmissie kan de bestuurder in de standen Standard en Sport de schakelmomenten vooraf zelf kiezen. De Insignia GSi is er behalve met de benzinemotor ook met een krachtige nieuwe dieselmotor, waarover in een later stadium meer details bekend worden.

Sportieve elementen: van nieuwe Opel-sportstoelen tot achterspoiler

Het sportieve karakter van de Insignia GSi wordt benadrukt met diverse designelementen, technologische hoogstandjes en accessoires. Ten eerste de nieuwe sportstoelen die Opel heeft ontwikkeld voor extra zijdelingse steun en comfort op lange ritten. De stoel is AGR-gecertificeerd en dus ergonomisch van hoge kwaliteit. Net als de stoelen in de Insignia Grand Sport, biedt de nieuwe sportstoel ventilatie, verwarming, massagefuncties en verstelbare wangen. De hoge rugleuning is voorzien van een geïntegreerde hoofdsteun. De veiligheidsgordel sluit perfect aan op het lichaam van de inzittende, wat niet altijd het geval is bij dergelijke, geïntegreerde stoelen van andere fabrikanten. Opel biedt keuze uit twee combinaties lederen stoelbekleding, beide voorzien van het GSi-logo. Dat logo komt ook terug op de achterzijde van de carrosserie, waar een spoiler zorgt voor extra druk op de achterwielen. De onderrand van de achterbumper oogt als een diffuser en omsluit twee verchroomde uitlaatuiteinden. Luchtinlaten met een eveneens verchroomde rand zijn aangebracht voor de voorwielen. De liefhebbers zullen ook de sfeer in het interieur waarderen, met een aan de onderzijde afgeplat en met leder bekleed stuurwiel, de aluminium pedalen en de zwarte hemelbekleding.

33-jarige traditie: de GSi-modellen van Opel

De Opel Insignia GSi past in een lange traditie van sportieve modellen van Opel. De afkorting GSi staat voor Grand Sport injection en de eerste Opels met deze letters waren in 1984 de Manta GSi en de Kadett GSi, met een 1,8-litermotor met 85 kW (115 pk) vermogen. Vier jaar later leverde de 2.0 DOHC 16-kleppenmoter in de Kadett 2.0 GSi 16V maar liefst 110 kW (150 pk). Deze motor monteerde Opel ook in de Astra en in 1993 verscheen een alternatief in de vorm van de Astra GSi met een 1,8-litermotor met 92 kW (125 pk). Ook van de diverse generaties van de Opel Corsa was er een GSi-variant. Als eerste in 1988 met de 74 kW (100 pk) sterke Corsa A; nu een geliefde klassieker. De voorlopig laatste Corsa GSi-versie verscheen in 2012 en was van de vierde generatie.

De nieuwe Opel Insignia GSI debuteert op de Internationale Autoshow (IAA) van Frankfurt, die plaatsvindt van 14 t/m 24 september 2017. In het vierde kwartaal van dit jaar is de nieuwe Opel Insignia GSi te bestellen in Nederland.

Heeft u een vraag?