Nieuwe Opel Corsa GS Line

ontmoet originele Corsa GSi

23 sep 2019 - 15:11

De Opel Corsa GS Line beleefde zijn debuut op de internationale autoshow IAA in Frankfurt. Zijn iconische voorvader, de Opel Corsa A GSi, debuteerde 32 jaar geleden eveneens op de IAA. Ondanks zijn leeftijd heeft de sportiefste versie van de eerste generatie Corsa niets van zijn aantrekkingskracht verloren. Het is nog steeds een auto met een hoge fun-factor, zoals te zien in deze video.

Grand Sport Injection

GSi (voorheen GT/E) staat voor ‘Grand Sport Injection’ en wordt sinds de jaren tachtig gebruikt als aanduiding voor de sportiefste uitvoeringen van Opel. De Opel Kadett E GSi en Manta GSi werden in 1988 opgevolgd door een compacte atleet. De Opel Corsa A GSi was zo dynamisch als een motorfiets: uiterst compact, 820 kg licht, met opvallende wielen en sportstoelen. Met een motorvermogen van 74 kW (100 pk) haalde het model een topsnelheid van 188 km/u.

Opel heeft altijd al de ambitie gehad om innovatie en rijplezier toegankelijk te maken voor iedereen. Op dit gebied is de afgelopen decennia niets veranderd. Het bewijs wordt geleverd door de nieuwe Corsa GS Line – de meest recente afstammeling van de Corsa A GSi. De overeenkomsten zijn direct zichtbaar door de Chili-rode carrosseriekleur en het zwarte dak.

Twee generaties Corsa voor de liefhebber

De zesde generatie Opel Corsa is tot in het kleinste detail getrimd voor optimale efficiëntie en is moderner en dynamischer dan ooit. Liefhebbers van een extra sportief uiterlijk krijgen waar voor hun geld met de Corsa GS Line. Deze uitvoering is een duidelijke blikvanger.

Met de toentertijd nieuw ontwikkelde 1,6-liter injectiemotor kon de Corsa A GSi in 9,5 seconden van 0-100 km/u accelereren. Samen met het hoge koppel bij lage toerentallen toverde het model altijd een glimlach op het gezicht van de bestuurder. Voor optimale wendbaarheid werden het chassis en de remmen aangepast. Zo werd de GSi voorzien van stijvere veren, specifieke schokdempers en grotere, geventileerde schijfremmen op de vooras. Extra stabilisatorstangen voor en achter zorgden eveneens voor extra stabiliteit in bochten.

Ter vergelijking: de nieuwe Opel Corsa GS Line is voorzien van een 1,2-liter turbomotor met een vermogen van 96 kW (130 pk) en een maximumkoppel van 230 Nm. Met deze uiterst moderne krachtbron accelereert de Corsa GS Line in 8,7 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 208 km/u (brandstofverbruik NEDC1: stedelijk 5,5-5,4 l/100 km, buiten stedelijk 4,2-4,0 l/100 km, gecombineerd 4,7-4,5 l/100 km, 106-103 g/km CO2; brandstofverbruik WLTP2: gecombineerd 6,0-5,6 l/100 km, 136-128 g/km CO2, voorlopige cijfers).

Sportieve ambiance, zowel binnen als buiten

Sportstoelen mogen uiteraard niet ontbreken in een sportieve auto, ook niet in de tijd van de Corsa A GSi. De toerenteller en aanvullende instrumenten zoals een oliedrukmeter en voltmeter voorzagen de Corsa A GSi-bestuurder van belangrijke gegevens. Met sportvelgen en brede banden liet de Corsa GSi zien dat hij zich niet alleen comfortabel zou voelen in het normale wegverkeer, maar ook op circuits, zoals de Nürburgring-Nordschleife. Bij de nieuwe Corsa GS Line is dat niet anders. Deze versie is onder meer te herkennen aan de sportieve bumpers voor en achter en een verchroomd uitlaatsierstuk. In Sport-modus biedt de auto een scherpere stuur- en motorrespons.

GSi in alle klassen: van Corsa tot Insignia

De Opel Corsa B GSi 16V maakte indruk met zijn 80 kW (109 pk) sterke motor. Daarna kwam de Corsa C GSi met een motorvermogen van 92 kW (125 pk) en een topsnelheid van 202 km/u. In 2007 werd de Corsa D GSI gelanceerd, de eerste met een turbomotor. De 1.6-motor leverde een vermogen van 110 kW (150 pk). De GSI-traditie werd voortgezet met de vijfde generatie Corsa, aangedreven door een 110 kW (150 pk) sterke 1.4 turbomotor. De compacte sportieveling accelereert in 8,9 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 207 km/u.

In 2017 presenteerde Opel nog een GSi-model, maar dan in een heel andere klasse. De Opel Insignia GSi maakte veel indruk bij zijn debuut op de IAA in Frankfurt. Met een GSi-versie van de Grand Sport en Sports Tourer schitterde een zeer dynamisch duo op de Opel-stand. De Insignia GSi heeft vierwielaandrijving met torque vectoring voor extra precisie en bochtsnelheid. De Insignia GSi werd in eerste instantie geleverd met de 191 kW (260 pk) sterke 2.0 turbobenzinemotor, maar werd later ook leverbaar met de 2,0-liter BiTurbo dieselmotor met 154 kW (210 pk) en 480 Nm. De Opel Insignia GSi Grand Sport haalt een topsnelheid van 233 km/u, terwijl de Insignia GSi Sports Tourer bij 231 km/u stopt met accelereren (brandstofverbruik NEDC1: 9,6 l/100 km in de stad, 5,7-5,6 l/100 km buiten stedelijk, gecombineerd 7,1 l/100 km, CO2-uitstoot gecombineerd 187 g/km; brandstofverbruik WLTP2: gecombineerd 7,9-7,5 l/100 km, 206-195 g/km CO2).

 

[1] Voorlopige cijfers berekend volgens de WLTP-testprocedure. EG-typegoedkeuring en een Certificate of Conformity zijn nog niet beschikbaar. De voorlopige cijfers kunnen afwijken van de officiële typegoedkeuringsdata.

[2] Cijfers met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-emissie zijn onder voorbehoud, berekend volgens de WLTP-testprocedure (R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). EG-typegoedkeuring en een Certificate of Conformity zijn nog niet beschikbaar. De voorlopige cijfers kunnen afwijken van de officiële typegoedkeuringsdata.

Heeft u een vraag?